Değişen Pazarlama Anlayışı: PARAZIRLAMA
- TV de reklama gerek var mı? Tamam var! O zaman kısa keselim kardeşim.
- Outdoor yapacaksak hangi mecraları satın alırsak işimize yarar? Öyle bir mecrada çıkalım ki hem herkescikler görsün, hem konuşulsun, hem de ürün/hizmet satışlarımızı arttırsın ama mutlaka maliyeti uygun olsun.
- Web Sitemize herkescikler gelsin, bizi tanısınlar, bizden ürün/hizmet alsınlar, sürekli orada yatıp kalksınlar, başka sitelere gitmesinler. Hısımlarını, akrabalarını da çağırsınlar
- Promosyon mu? Tamam! En ucuzundan, anahtarlık yaptıralım. Üzerinde şirketimizin logosu olan, içine çicek de ekilebilecek işlevsellikteki Muglardan da yaptıralım, dağıtalım. İnsanlar ellerinde bizim anahtarlıklarmız ile dolaşsınlar, bizim muglarımızdan çay kahve içsinler, çiçek yetiştirsinler...”
- Gazetede reklam verecez de ne olacak? İnsanlar reklamlara bakmadan, okuyorlar gazeteleri.
- ......
Parazırlama'nın birinci bölümüne, alternatif pazarlama uygulamaları arasında en popular olanı ve bizim kültürümüze en uygun olanından başlayalım. “WOMM: Ağız mı Kulak mı?”
Türk Dil Kurumu’nun her iki ifade için yaptığı tanımlara bir bakalım:
*Kulaktan kulağa: Bir kimseden bir başkasına, ondan ona GİZLİCE söylenerek.
*Ağızdan ağıza: Herkes birbirine söyleyerek.
Mesaj, kulaktan kulağa yayılırken insanlarda şüphe uyandırması, değişime uğraması ve pek de inanılır olmaması risklerini taşımaktadır. Ağızdan ağıza pazarlama olarak pazarlama jargonuna ekleyeceğimiz terim ise, bire bir WOM’un karşılığını verecektir. WOM’un hedefi, kulaktan dolma yüzeysel intibalar yaratmaktan ziyade sağlam kurgulanmış pazarlama mesajlarının, denenmiş memnuniyetler aracılığıyla iletilmesidir."
Dolayısıyla WOMM’un çevirisi olarak Ağızdan Ağıza Pazarlama’yı kullanmak bana da daha mantıklı geliyor.
Silverman'a göre etkili ağızdan ağıza pazarlama (womm) kamp anyası yapmak için;
- Ürününüz hakkında konuşulabilecek bir ürün olmalı. Ürününüzü dikkat çekici yapmanın yollarını bulmalısınız.
- Müşterilerinizin yaptıklarının analiz edilmesi gerekiyor. Ürününüzü deniyorlar mı? nasıl deniyorlar? hangi kriterleri kullanıyorlar. (İnsanlar duyguları ile hareket ederler, mantıkla karar verirler. Tutkuyla mantığı birleştirmemiz gerekir. İçinde tutku olmayan milyonlarca bilgiye maruz kalıyoruz)
- İnsanlara bu süreçten geçerken yardımcı olmalısınız.
WOMM, Ağızdan Ağıza Pazarlama her ne kadar Amerika kökenli bir kavram olsa da bize çok yakın olan ve kullandığımız bir kavram. Çünkü bizler konuşmayı seven bir milletiz.
• Sabahlara kadar süren ve hiçbir sonuç alınamayan tartışma programları
• Toplumun her kesiminden, her yaş ve statüden insanın yaptığı bitmez tükenmez futbol sohbetleri
• Erkeklerin berber, bayanların kuaför sohbetleri, saç, bakım malzemeleri, still, yaşam tarzı tavsiyeleri
• Hastane kuyruklarında, ziyaret esnasında ilaç veya doktor tavsiyeleri
• Kaza yapan iki aracın başında yapılan kaza analizleri, kurulan mahkemeler, infaz masaları, ilk yardım teknikleri
• Bayanların bir araya gelerek yapmış oldukları Altın günleri ve pasta, keki tarifleri, TV dizileri, alışveriş tavsiyeleri
• İşte yemekhane sohbetleri, çay molalarında yapılan sohbetler, iş çıkışı kahve sohbetleri, hafta sonu cafe sohbetleri, okulda kantin sohbetleri, akraba ziyaretleri
Daha sayamadığımız nice maddeleri de düşündüğümüzde biz gerçekten konuşmayı seven bir milletiz dolayısıyla WOMM:Ağızdan ağıza pazarlama uygulaması da bizim için biçilmiş kaftan. Ancak şunu unutmamak gerekir ki, WOMM'u tamamen kendine özgü bir yöntem değildir. WOMM'da pazarlamanın bir koludur ve etkili kullanmak için diğer pazarlama yöntemleriyle entegre olması gerekmektedir.
Yüce Zerey | y=f(yuce)