25 Kasım 2006 Cumartesi

Ağızı Olan Konuşuyor...

Tellal:

· Bir bilgiyi, ilgiyi, haberi etrafa duyurmak için halkın arasında bağıra çağıra dolaşan zat; çığırtkan.

· Eskiden bir duyuruyu, bir haberi ya da satılacak bir malı vb.yi halka duyurmak için yüksek sesle bağırarak dolaşan kimse.

· Kimi satışlarda aracılık eden kimse, çağırtmaç.

Pazarlama mesajları her yerde karşımıza çıkıyor, gazete sayfalarında, televizyon programlarının arasında, e-maillerimiz ile posta kutularımızda, cep telefonlarımızda, maçlarda, alışverişlerimizde, müzik etkinliklerinde, denize dalmış boğaz manzarasına bakarken vs. Ancak uzmanlar, tüm bu aktivitelerin eskisi kadar etkinliğini korumadığını ve günden güne gücünü yitirdiğini savunuyor.

Peki dahi pazarlamacılar, nasıl oluyor da kendileri için yıllardır savaşlar kazanmış bu sadık pazarlama neferlerini kaybediyor…?

Pazarlama neferlerinin kaybının nedenlerin en başında; günlük hayattaki mesaj bombardımanında insanların artık mesajlara kapalı hale gelmesi geliyor. İnsanlar reklam aralarınının yüzde 30’nu ileri sarıyor. Reklam mesajı olmayan ürünler daha cazip gelebiliyor. Pazarlama mesajlarının bombardımanı ters tepebiliyor.

Bir diğer neden ise, insanların beyninin alabileceği mesaj kapasitesi… İnsanlar bir günde ortalama olarak 600 pazarlama mesajı ile karşılaşıyor. Oysa insanlar günde 7’den fazla enformasyon parçasını hatırlamakta güçlük çekiyor.


Son olarak da insanlar artık modern iş yapısında, yapının hitap ettiği sosyal ekosistemlerde pazarlama olgusunu küllen reddediyor. İnsanlar artık etrafında sürekli birşeyler satmaya çalışanlardan, sürekli kendini ön plana çıkarmaya çalışan markalardan bıkıyorlar, markaların algılarındaki değerlerini düşürüyorlar. Levi’s en çok reklam ödülü alan işlerini son sekiz yılda yaptı ama bu süre zarfında gelirlerinin yüzde 40’ını kaybetti ki bu toplamda 3 milyar dolara tekabül ediyor. Neden ? Çünkü Diesel gibi markalar daha az televizyon harcaması yapmasına rağmen daha cool bir imaja sahip olabiliyor.




Halls mentollü şekerlemelerinin sahibi Cadbury Adams, daralan pazarlama mesajlar camiasına güzel bir alternatif getirdi. Süreç Brooklyn’li sıradan bir vatandaş olan Floyd Hales’in hamile göbeğini reklam alarak eBay’da açık arttırmaya çıkarması ile başladı. Hales’ten esinlenen Hayes adındaki vatandaş da sesini kiralamaya karar verdi. Modern tellal Hayes, sesini kiralayan şirkete bir hafta boyunca 15 dakikada bir istenen her yerde marka ismini yüksek sesle haykırma vaadinde bulunuyordu. Bunun üzerine Halls şekerlerinin patronu olan Cadbury Adams, Hayes’in sesini kiralamak üzere harakete geçti. Böylece reklam pazarlama jargonuna yeni bir kavram girmiş oldu voice advertising


New York’ta benzer nedenlerden dolayı Ağızdan Ağıza Pazarlama Derneği (WOMMA) 28 Eylül 2005’te kuruldu. WOMMA derneğinin önemli üyelerinden ve Türkiye’de Mor İnek kitabı, Fikir Virüsü, İzinli Pazarlama gibi kitapları ile tanınan Seth Godin, günümüz ilgi çekmeye çalışan klasik metotlarını, evlenmek isteyen birinin, bekarların gittiği barlara gidip her önüne gelene evlenme teklif etmesiyle bir tutuyor. Bu yöntem evlenmek için ne kadar saçmaysa, geleneksel reklam metotları da o kadar saçma diyor. Yapılması gereken adaylarla çıkmaya başlamak doğru kişilere de doğru yerde doğru şeyleri söylemektir. Şimdi bekleyip göreceğiz bakalım pazarlamada ne gibi yeniliklerle karşılayacağız.


Yüce Zerey | y=f(yuce)


Kasım 2005