24 Nisan 2008 Perşembe

Sözde ve Özde Strateji

Açık olarak her yerde ifade edilmese de strateji konusuna iş dünyasında sözde çok önem veririz. Ancak özde strateji için harcanacak, zamanın, emeğin, bütçenin beyhude olduğunu düşünürüz ve öyle davranırız. Özde stratejinin önemini hissetmemenin daha çok toplumsal bir olgu olduğunu ve ciddi manada sosyolojik açıklamaları olduğunu düşünüyorum. (detayı bu yazının konusu değil)


İş stratejilerine genel olarak baktığımızda günümüz iş dünyasındaki pazarların değişim dinamiklerini iyi okuyamadıklarını görüyoruz.

Genellikle büyük fırsatlar kaçabiliyor. Stratejiler rekabetten ziyade uzlaşmaya odaklanmış durumda. Dolayısıyla kurumları ileri sıçratmaktan ziyade yerinde saymalarına neden oluyorlar.

Stratejiyi özde de sözde olduğu gibi benimsemeli, iş stratejileri genelinde, pazarlama stratejileri özelinde daha akıllı, yaratıcı ve katma değerli stratejiler üretmek gerekiyor.

Daha Akıllı Strateji

Yönlendirir: Pazar fırsatlarından, rekabet zorluklarından ve müşteri gereksinimlerinden yararlanarak iş önceliklerini dışarıdan içeriye doğru tanımlar.

Odaklanır: Diğer şeylerin çok azını daha iyi yaparak, en iyi değeri yaratan pazarlara, ürünlere ve müşterilere odaklanır.
Farklılaşan: Güçlü ve sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamak, işin merkezinde yer alır.

Daha Yaratıcı Strateji Yönlendirir: Pazarları kendi vizyonuyla tanımlar, geleneklere meydan okur ve onları kendi avantajı doğrultusunda biçimlendirir.

İleri görüşlü: Yapabileceğinden çok, yapabileceğiniz şeylere dayanarak, geleceğin pazarlarını yaratıcı biçimde tanımlar

Yenilikçi: Yeniliğin hem bugün hem de yarın için itici güç oluşturmasını sağlayarak, talep ve karlı büyümeyi yönlendirir. (Kaynak: Marketing Genius, Peter Fisk)

  • Strateji yönle ilgilidir. Vizyon ve hedefleri netleştirmek, kurumsal amacın, pazarlama hedeflerinin netliğini sağlamak demektir.
  • Strateji şeçimlerle ilgilidir. Nerede ve nasıl rekabet edileceğine karar vermek, hangi pazar ve müşterilere, hangi marka ve ürünlere odaklanılacağına ilişkin öncelikleri belirlemek demektir.
  • Strateji farklılaşmayla ilgilidir. Rekabet avantajında sürdürülebilir bir kaynak bulmak ve bunun nasıl ilgi çekici ve kazançlı biçimde sunulabileceğini belirlemek demektir.
Stratejileri sözünden özüne geçirebilen, katma değerli stratejiler üreten firmalar ve bu vizyondaki pazarlamacılar doğru denizlere yelken açanlardan olacaklardır.