26 Mayıs 2008 Pazartesi

WOMM Ağızdan Ağıza Pazarlama Örnek Uygulama: Firefox


Firefox, "Internet Explorer" dan yorulanlar, güvenlik kaygısı yaşayanlar ve sadelik arayanların derdine deva oldu. Firefox'un başarısını incelediğimizde, başarının temelinde WOMM (Ağızdan Ağıza Pazarlama'yı)u başarı ile kullanmasının yattığını görüyoruz.

Firefox
adlı internet tarayıcısı; merkezi dağıtım kanalı olarak da kullanılan blog yayınlarına başladıktan sonraki 99 gün içinde bilgisayarlara 25 milyon kez indirildi. Altıncı ayın sonunda Firefox 50 milyon çizgisinin ötesine geçmişti ve benimseme hızı hala, yükselmeye devam ediyordu.

Blake Ross, Firefox geliştirme grubuna katıldığında henüz lise öğrencisi idi. Netscape, AOL, ve Time Warner'ın piyasadaki baskısından duyduğu hayal kırıklığını anlatma üzere bir blog yazmaya başlamıştı. SpreadFirefox isimli blog, zaman içinde hiçbir maliyeti olmadan gerçekleştirilen bir dizi pazarlama kampanyası haline gelmişti ve 2005 yılında en sevilen bloglardan biri oldu.

Firefox 25 milyon sınırına ICQ'nun altı misli hızla ulaştı. Sonra bu sürenin yarısı kadar bir süre içinde, internet teknolojisi aracılığıyla daha etkin hale gelmiş olan WOMM yönteminden başka bir yöntem kullanmaksızın, bir 25 milyonluk yükleme daha sağlayarak kendi rekorunu egale etti.


Firefox, daha işin başında diğer blog ve sitelerin kullanımına yükleme düğmeleri sunarak, insanların yeni yazılıma bu sitelerden de ulaşabilmelerini sağladı. Bu düğmelerle Firefox sayfalarıyla köprü kuran sanal site sayısı birkaç ay içinde "Internet Explorer" sitesine bağlananların sayısının üzerine çıkmıştı. Bugün Google'da "Internet Browser" girişi yaptığımızda, Firefox Microsoft'tan ön sıralarda karşımıza çıkıyor.

Firefox kullanıcıları ürünün tanıtımına kendilerini öylesine adamışlardı ki, ilk reklamını yapmak için aralarında para topladılar ve The New York Times pazar sayısında iki sayfalık bir ek yayınlattılar.

Firefox kurucularından olan Joe Hewitt'e göre, bu reklamın çıkardığı ses, spreadfirefox.com un oluşturduğu sesin yanında devede kulak idi.

2005 Nisan'ına gelindiğinde blog; WOMM sistemi ile günde 200.000'in üzerinde indirme sağlıyordu.

Bilgisayara aktarılan her Firefox'un yanında bir de ücretsiz blog veriliyordu.

Ross, "Üyelerimiz bu blogları, muazzam pazarlama kampanyaları icat etmek, irdelemek, koordine etmek ve yürütmek için kullanıyorlardı." diyor.

Böylece Firefox sanal ağı ve blog sitelerini bir baştan bir başa kat eden bir WOMM iletişim ağı kurmuştu ve bu ağ pazarlama konusunda gösterilen herhangi bir çabayı birkaç misli büyütüyor ve küresel erişim sağlandıktan sonra kaynağa geri dönüyordu.

Bu bir reklam kampanyası ile yapılmaya çalışılsaydı kaça mal olurdu ve acaba meraklı kullanıcıları şaşırtıcı bir istek ve etkinlikle ürünü yaygınlaştırmaya aynı güçte teşvik eder miydi?

Firefox, başarıyla uyguladığı WOMM tekniği sayesinde Internet Explorer'ı halen ciddi bir şekilde zorluyor.

Kaynak: "Naked Conversations", Robert Scoble and Shel Israel