4 Temmuz 2008 Cuma

Türkiye’de Sosyal Medya Nasıl Tüketiliyor?


Deloitte Türkiye, “Türkiye’de İnternet Kullanıcıları Medyayı Nasıl Tüketiyor?” başlıklı çalışmasında farklı nesillerin medyayı nasıl kullandıklarını araştırdı.

Nisan-Mayıs 2008’de 60 ilde 13-61 yaş aralığında 500’ü aşkın İnternet kullanıcısı ile gerçekleştirilen araştırmanın en temel sonucu İnternet’in yüz yüze iletişimin yerini giderek daha çok aldığı ve kullanıcılarca neredeyse 24 saat tüketilebilir hale geldiği.

Araştırmaya göre, İnternet kullanıcılarının PC karşısında harcadığı süre TV başındakini geçmiş olmasına rağmen geleneksel medya, başta TV olmak üzere, hala muazzam bir iletişim gücünü elinde bulunduruyor.

Cep telefonları da en popüler medya aracı olarak baş köşeye kurulmuş durumda.

Araştırma, 13-24 (Y Nesli), 25-41 (X Nesli), 42-61 (Baby Boomer) yaş olmak üzere gruplandırılmış üç ayrı kuşak için yapıldı.

İnternet kullanan bu yaş grupları her türlü medya aracına açık.

13-24 yaş grubu MP3 çalarlara olan ilgisiyle diğerlerinden farklılaşıyor.

25-41 aralığındaki nesil ise özellikle oyun sistemleri, konsollara ve PDA’lere diğerlerinden daha fazla ilgi gösteriyor.

42-61 yaş aralığındaki kullanıcılar ise ilk iki nesil grubundan farklı olarak İnternet’i en çok geleneksel medya içeriklerini yani yerel ve uluslararası haberleri takip etmek için kullanıyor.

TV programlarını çevreleriyle en çok paylaşan bu grup aynı zamanda en çok medya aracına da sahip.

Araştırma, kullanıcıların toplam vakitlerinin %45’ini kullanıcılar tarafından oluşturulmuş içeriklere ayırdığını ortaya koyuyor. 13-24 yaş aralığı dikkate alındığında bu oran %52’ye sıçrıyor.


Google, Yahoo veya Arabul.com gibi arama motorları ise tüm nesillerin en çok kullandıkları çevrimiçi uygulamalar olarak göze çarpıyor.

Cep telefonlarının en çabuk kabul gören ve yaygınlaşan medya aracı olarak benimsendiğini ortaya koyan araştırmaya göre cep telefonları (%91), en yakın rakibi olan masaüstü bilgisayarların ve İnternet bağlantısının (%48) neredeyse iki katı daha fazla kabul görüyor.

Bunun en temel nedeni de cep telefonlarının yalnızca haberleşme için değil eğlence başta olmak üzere birçok amaç için pratik ve mobil bir şekilde kullanılabilmesi.

Kullanıcıların %97’si cep telefonlarını mesajlaşmak, %74’ü resim çekmek için, %63’ü oyun oynamak için, %55’i ise MP3 dinlemek için kullanıyor.

Kaynak: Deloitte Türkiye