17 Ocak 2008 Perşembe

İŞLETME 2.0: Yeni Çağın İşletmesi...


Teknoloji platformları, sosyal yaşam , işletme ve ekonomi dünyasındaki köklü değişikliklerle birlikte insanların, paranın dokunduğu her yere, daha önce hiç olmadığı kadar katılım sağladıkları yeni bir iş dünyasından bahsediyoruz ve bu dünyaya İşletme 2.0 diyoruz.

İşletme 2.0

İşletme 2.0’ın kaputunu açtığımızda içinde çalışan ana motorun kitlesel işbirliği (Mass Collaboration) olduğunu görüyoruz.

Yeni iş dünyasında, ürün/hizmet geliştirme süreci, üretim süreci, pazarlama süreci, dağıtım ve geribildirim süreçleri global düzlemde, kitlesel işbirliği ile gerçekleşiyor.

Bilgi teknolojilerinde giderek artan erişim işbirliği, değer yaratmak ve herkesle rekabet edebilmek için gerekli aygıt ve araçları sağlıyor.

Facebook, MySpace, YouTube, Linux ve Wikipedia gibi yapılar günümüzün kitlesel işbirliğinin öncülerini olarak karşımıza çıkıyorlar.

İnsanlar artık Blogosfer denen ve 50 milyon üzerinde kullanıcıya ulaşan bireysel örgütlenmiş, günün her anı güncellenen kişisel yorum ağlarından her türlü habere, bilgiye, ve fikre ulaşabiliyorlar.

En büyük bloglardan bazıları her gün tıklayan yarım milyon ziyaretçiyle bazı günlük gazetelere rakip haline geldi. Son zamanlarda ise audiobloglar, photobloglar, podcastler, vidcastler, ve mobil fotobloglar bireyler arası haberleşmeye ve internette ücretsiz sunulan bilgi akışına dinamik ve anlık katma değer sağlıyor.

İşletme 2.0 dünyasının somut örneklerinden olan Procter & Gamble, 7500 kişilik araştırmacı kadrosununa yeni eleman almak yerine CEO A.G. Lafley’in yönlendirmesiyle, yeni mal ve hizmet fikirlerinin yüzde 50’sini dışarıdan temin ediyor.

İşletme 2.0 kervanına ülkemizde uyum sağlayan CNN Türk’te geçtiğimiz günlerde “HABERİM” hizmetini başlattı. Haberim hizmeti sayesinde herkes muhabir olabilecek, kendi haberini yapabilecek ve CNN Türk’te yayınlatabilecek. Böylelikle, hem CNN Türk’ün haber erişim ağı inanılmaz düzeyde genişledi, hem de kitlesel katılımı sağlandı. Katılımcıların kendi haberini yapıp yüklemesi sayesinde de CNN Türk, Marka bağımlılığını arttıyor.

Haberim uygulamasının yurtdışında daha detaylı uygulamalarını görüyoruz. Current TV için katılımcılar hiçbir karşılık beklemeden haber yapıyorlar. Current TV, yeni başlayanlar için kamera kullanımı, haber aktarma teknikleri ve haber yapmanın püf noktaları ile ilgili online dersler veriyor. Hangi çekimin yayınlanacağına izleyiciler karar veriyor ve böylece en cazip olanlar yayınlanıyor.

Şarkıcıların bestelerini, şarkı sözlerini oluştururken kitlesel işbirliğinden (hayranlarından, amatör müzisyenlerden) destek aldığını yurt dışı örneklerinde görüyorduk. Şimdi ise Yedigün tarafından yine İşletme 2.0 hatta Pazarlama 2.0 prensiplerine uygun bir şekilde “Yedigün Yıldızları” adı altında kampanya tasarlanmış. Kampanyanın özünde yine pazarlamanın önemli trendleri bulunuyor. Hedef kitleni oyunun içine dahil et ! (participation, engagement) Kendi içeriklerini kendileri oluştursunlar! (user generated content).

Kampanyaya göre herkes şarkısını söylüyor ve yüklüyor. Başarılı olanlar arasından yapılan seçim sonunda Serdar Ortaç birinciye beste yapıyor ve single çıkarılıyor.

Kampanyanın diğer bölümünde ise oyunculuk performansı sergileniyor. Başarılı olanlar arasından yapılan seçim sonunda birinci olan kişi Kavak Yelleri dizisinde rol alıyor. Hem kampanya kazanıyor, hem de dizi ve müzik dünyası potansiyel star kazanıyor.

İşletme 2.0 değişim dalgasına önderlik eden tetikçinin adı Web.2.0’dır. Bilgisayarların kas gücündeki baş döndürücü gelişmelerden, şebeke ve ulaşım yeterliliğinden tutun da örgütlenmek, değer yaratmak ve rekabet etmek için gerekli aygıtlara erişimdeki gelişmeler, bu yeni web katılımın önünde durabilecek bütün setleri kaldırdı.

Web 2.0 teknolojik altyapısının sağladığı olanaklar sayesinde internet, global, yaşayan ve bir ağa sahip herkesin programlayabildiği tek bir bilgisayar haline geldi.

Değişimin seyri ve tüketici taleplerinde yaşanan hız-miktar düzeyi, firmaların dışarıdan gelen talepleri artık sadece iç kapasiteleriyle karşılayamayacakları seviyeye geldi. Bu hızın doğal sonucu olarak da firmalar, herkesle (ortaklar, rakipler, eğitimciler, hükümet, müşteriler) dinamik şekilde birlikte çalışıp ortak üretime yöneliyorlar, yönelmeyenleri de piyasa yöneltecektir.

Yüce Zerey | y=f(yuce)

www.yucezerey.com